Nem tudom, ki és miért lepődött meg azon, hogy újdonsült trafikosaink jó része stróman? Én mondjuk azon sem lepődöm meg, hogy ezek a strómanok jórészt csókosok, de ez csak a második kérdés, előbb célszerű tisztázni, hogy miért került sok stróman a rendszerbe, ahogyan az a lapok – és itt gondolunk elsősorban az Index mai tényfeltáró cikkére – kinyomozták.
A monopólium tiltás. Egyeseknek megengedjük, mindeki másnak viszont megtiltjuk, hogy valamit csináljon. Ebből azoknak, akik csinálhatják versenyelőnyük származik, nem is kicsi. Trafikos ismerősöm mondja, hogy a cigin gyakorlatilag nincs haszon a trafikos számára. Nem volt eddig, mondom én, mert eddig fű fa virág árulhatott cigit, nem volt eleve adott a cigi árusítást nyereségessé tevő eladott mennyiség. Az csak egy dolog ugyanis, hogy egy doboz cigiért fizetsz 770 forintot, majd eladod a megszabott 800 forintos áron. Ebből az egyszerű szemlélő számára adódik 30 forint profit minden egyes doboz cigin, ami havi 20.000 doboz cigivel számolva 600.000 forint. “tiszta haszon”, gondolhatnánk.
De nem ez a helyzet. Az üzlethelyiség bérleti díja legyen mondjuk 100.000 ezer forint, a rezsi, az adók, a járulékok elvisznek további 200.000 ezret, cigiből maradt a kasszában 300.000 ezer. Legyen a többi trafikárun további 200.000 forint haszon, az üzlet 500.000 forintot hoz. Ez tisztes megélhetést nyújt egy családnak, ha nincs alkalmazott, mi csinálunk mindent, látástól mikulásig nyitva vagyunk, stb. Ez volt kb. az üzleti modell eddig: megélhetési trafikos, családi vállalkozás, szerény, de biztos pénz, sok munka. Hozzátenném, így volt ez mindig, a két háború között, meg azután is, mert akkor meg nagyon sok veterán, özvegy és árva “kapott trafikot”, ahogy akkoriban mondták a koncessziót, így a bódé még ennél is kisebb jövedelemet biztosított.
De vegyük most azt a helyzetet, hogy szűkebb pátriánkban megszűnik 4 dohányáruda, mert az állam egyszerűen megtiltja nekik, hogy működjenek. Ez abszolut nem világtól elrugaszkodott feltevés, sőt az elárusító helyek száma olyan mértékben korlátozódik, hogy forgalom növekedés ennél nagyobb is lehet.Tegyülk fel, hogy mindnek hasonló forgalma volt. A vevők ezentúl hozzánk járnak cigiért, a forgalom fölmegy 100.000 dobozra. Mennyi lett a árkülönbözet? 3 millió forint. Ez már jól láthatóan más lépték. Ugyanazzal a bérleti díjjal és ugyanazzal a járulékkal számolva a ténylegesen tiszta haszon fölment 2,9 millió forintra havonta.
És itt jönnek képbe strómanok, mert ez a pénz már nem az a pénz, ami egy normális család megélhetéshez kell, ennyiért már nyugodtan lehet, alkalmazottat tartani, strómanoknak procentet fizetni, ebbe aztért már sokminden belefér. A dolog nagyjából az alábbiak szerint működik, meglátjátok, nem kell nagy ész hozzá:
– Érdekel egy ilyen biznisz, öcsémuram?
– Hát hogyne érdekelne, bátyámuram, nem is kell dolgozni, ennyi pénzből simán fölveszek két alkalmazottat is, oszt még úgy is marad két milkám havonta, ha bejelentem őket, de majd hülye leszek.
– Na hát akkor, marad mondjuk kettőnégy, jó mondom?
– Jól
– Édes öcsém nincs más dolgod, mint pályázatot írni a magad, a mama, a két fiad, meg az unokaöcséd nevében, én meg majd zsírozom, hogy nyerjetek. Az összesen 25 trafik, mennyi lóvé az havonta, kicsihuszár?
– Hú fater, ki sem tudom számolni, de megyel előjegyzem az új 7-es bömöst, mer nagyon vagányul néz ki.
– Lassan a testtel öcsém, nekem nem jár semmi? Mondjuk a fele havonta?
– Benne vagyok, őszig ráérek a bömössel, de akkor meglegyen mind a 25 trafik nekem.
– Egyet se aggódj, ezt simán elintézem
Erről szólt a történet egészen tegnapig. A győztesek kihirdetése után egy nappal azonban kicsit megváltoztak a trafikgazdák működési feltételei, mondjuk úgy, nem hátrányukra. Lázár János ugyanis egyéni módosító indítványt nyújtott be tegnap az országgyűlésben, amelynek értelmében az eddigi 30 forintos árkülönbözet, akár 80 forintra is fölmehet minden egyes eladott doboz cigarettán. Nem kell kiszámolnotok, megteszem én, a havi nyereség ezzel a módosítással 6,4 millió forntra megy föl.
Ezen a ponton gondoljunk bele egy kicsit azoknak a vállalkozóknak a helyzetébe, akiknek volt egy fülesük arról, hogy mit tervez Lázár János. Nem azért, mert a haverjai, hanem mert Lázár régóta gondolkodik ezen, megvitatta ezzel, megvitatta azzal, társadalmilag egyeztetett róla, na. Lényeg, hogy van, aki tudta.
Csoda, hogy bármi áron, saját családtagokkal, strómanokkal, bármi áron be akart szállni ebbe az üzletbe? Nem csoda, az a csoda, hogy a megélhetési trafikosok azt hitték, van keresnivalójuk ezen a pályán.
Kommentek
Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be: